Procesor mobilny vs stacjonarny

0

Chcialbym sie dowiedziec jaki jaka jest roznica w wydajnosci (glownie pod wzgledem programowania, m.in. kompilacja kodu Java, itd, IDE, virtualki, ...) procesora stacjonarnego, a mobilnego.

Np. taki HP 640G1 z I5-4300M kosztuje okolo 3500zl

a ile trzeba by dac za odpowiednik w postaci komputera stacjonarnego, pomijajac monitor, klawiature i myszke.

Jakie testy, benchmarki najlepiej porownywac: 3DMark(ale to chyba grafika bardziej), Cinnebatch...

Dla takiego zastosowania jak wielki znaczenie ma:

  • ilosc rdzeni procesora
  • predkosc pamieci ram
  • cos innego, np. plyta glowna
  • pomijam fakt, ze wszystko na dysku SSD ale czy tutaj tez ma znaczenie jego szybkosc/cena
5

Od wielu lat architektura procków mobilnych Intela jest taka sama jak procków stacjonarnych. Stąd różnice w wydajności wynikają z konfiguracji sprzętowej procka, czyli:

  • taktowanie,
  • ilość rdzeni,
  • ilość pamięci podręcznej,
  • obecność trybu turbo,
  • budżet energetyczny (od którego zależy jak długo procesor pracuje pełną parą - w celu zmieszczenia się w budżecie energetycznym procesor w pewnych warunkach musi zwolnić; czasem zwalnia też z powodu przekroczenia progu temperatury),

Od pewnego czasu wydajność na takt w przypadku procesorów Intela rośnie dość wolno. Konkretnie to od wprowadzenia architektury Sandy Bridge, która to posiada wszelkie szmery bajery używane w prockach konsumenckich. Nowe architektury po prostu zwiększają wielkości lub liczebności wewnętrznych jednostek, ale nie skutkuje to skokowymi wzrostami wydajności.

Najrozsądniejsze byłoby raczej branie i5 ze standardowym (a nie obniżonym) TDP (thermal design power). Duże TDP to duża wydajność kosztem dużego grzania, ale z drugiej strony możesz przecież sobie pozmieniać ustawienia w systemie operacyjnym, by utrzymywał niskie taktowanie i będziesz miał chłodnego i cichego laptopa kiedy będziesz tego chciał.

Do programowania trzeba dużo RAMu. 8 GiB to absolutne minimum, ale lepiej wziąć więcej, np 16 GiB. Prędkość RAMu nie powinna mieć wielkiego znaczenia dla programisty, ale mimo wszystko można pokusić się o symetryczne obsadzenie gniazd pamięci, tak by mieć te pamięci w trybie dual-channel. To raczej kwestia rozsądnej konfiguracji niż ceny.

SSD oczywiście dramatycznie przyspiesza ładowanie aplikacji. Przyspiesza znacznie też inne rzeczy jak np kompilację. Niedrogie SSDki zwykle zaczynają przymulać, gdy zapcha się je danymi (zwłaszcza gdy nie włączy się trybu TRIM) - stąd warto kupić dysk na tyle duży, by mieć zawsze przynajmniej ze 20% wolnego miejsca.

0

Istotna jest też konstrukcja laptopa, tj. jego zdolność do odprowadzania ciepła z procka. Bo co z tego, że w lapku będzie teoretycznie mocny procek, skoro będzie musiał chodzić na 1/3 możliwości przez przegrzewanie się.

0

Do programowania trzeba dużo RAMu. 8 GiB to absolutne minimum, ale lepiej wziąć więcej, np 16 GiB.

Ke? To jak ludzie programowali gdy mogli mieć "tylko" 3,5 giga RAM-u bo więcej Windows nie adresował?

Jasne że dużo pamięci to lepiej, że SSD to lepiej, ale żeby nazywać to absolutnym minimum to jednak przesada.

0

Wszystko fajnie ale w dalszym ciagu nie znam konkretnych roznic?

0

To podaj konkretne modele.

0

Nawet nie wiem czy robią takie modele komputera stacjonarnego. Ale stacjonarny na pewno jest bardziej wydajny od laptopa.

0

A przy programowaniu w Javie, Android, pod Netbeans, Intelijj IDE, Eclipse, Android Studio ma jakieś znaczenie 16GB? Czy 24GB lub 32GB zwiększyło by wydajność pracy? Jaki jest minimum RAM przy tych środowiskach programistycznych pod systemem 32 lub 64 bit?
Jaki procesor wystarczy do swobodnej pracy iCore 5 cztero rdzeniowy?

0

Ile rdzeni? Zależy czy zasobożerne względem CPU programy skalują się na wiele rdzeni czy nie. Jeśli np kompilacja u ciebie się dobrze skaluje to warto zainwestować w wiele rdzeni. Jeśli nie, to wystarczą dwa.

Zupełnie nieużywany RAM nie ma wpływu na wydajność. System operacyjny traktuje część RAMu (ile to zależy od potrzeb uruchomionych aplikacji) jako pamięć podręczną dla danych dyskowych. Jeśli aplikacje zjadają cały RAM i dane dyskowe nie będą w RAMie to system zacznie zwalniać, bo dysk będzie w kółko odpytywany.

Ale jakoś nie wydaje mi się, żeby 16 GiB dawało jakąś przewagę nad 8 GiB przy kodzeniu pod Androida. Serwery aplikacyjne, wirtualki, itd zjadają chętnie RAM, ale do Andka chyba cudów nie trzeba, MSZ.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1