Nie ma czegoś takiego jak "VAT płacimy sami".
W wypadku spraw biznesowych (dostawa towarów, zamawianie usług itp.) gdzie rozmawiają dwie firmy, w zdecydowanej większości operuje się kwotami netto (czyli mówiąc w lekkim uproszczeniu - "na rękę"). Oczywiście zawsze lepiej takie sprawy dogadać wcześniej, niż sobie coś zakładać i potem się zdziwić ;)
Jeśli kwota to przykładowe 10kpln netto, oznacza to, że:
- wystawiasz fakturę na 10kpln netto + 23% VAT.
- zleceniodawca przelewa na twoje konto 12300, z czego te 2300 masz do oddania skarbówce (po odliczeniach - o tym później)
- tobie zostaje na rękę te 10kpln, ale od tego musisz odprowadzić podatek dochodowy. Są różne formy opodatkowania, ale najprawdopodobniej z tej kwoty zapłaciłbyś (jakby nie było odliczeń - o tym później) 19% podatku. Zakładając więc, że nie masz żadnych kosztów - z faktury na kwotę 12300 zostaje Ci w kieszeni 8100. Z tego jeszcze musisz opłacić ZUS - kwota zależna m.in. od tego czy korzystasz z "niskiego" ZUS na start - więc oscyluje między kilkaset zł do ok. 1000.
Teraz w temacie odliczeń.
- VAT: jeśli w danym okresie miałeś jakieś koszty (paliwo, zakup kompa, telefon, internet, papier do drukarki, fotel biurowy itp.) to kwoty VAT z faktur zakupowych sobie odliczasz od kwoty VAT naliczonego na fakturze wystawionej zleceniodawcy. Powiedzmy, że miałeś VATu na fakturach zakupowych w łącznej kwocie 500 zł. Oznacza to, że z kwoty 2300 (czyli tyle VAT, ile było na wystawionej przez Ciebie fakturze) odejmujesz te 500 zł i o tyle mniej masz do oddania do urzędu skarbowego
- podatek dochodowy - tutaj analogicznie do VAT. Od kwoty netto z twojej faktury odejmujesz poniesione koszty (chociażby wspomniane telefony, internety, zakup urządzeń, a także część ZUS, ewentualne wynagrodzenia jeśli kogoś zatrudniasz, amortyzację samochodu jeśli taki masz i go "wciągnąłeś" do działalności itp.). Powiedzmy, że masz koszty na poziomie 2000 zł. Oznacza to, że z kwoty netto "twojej" faktury (czyli tych 10 000 zł) odejmujesz wysokość poniesionych kosztów (w wypadku faktur zakupowych, gdzie był naliczony VAT - uwzględniasz jedynie kwoty netto. VAT został rozliczony w poprzednim punkcie) i dopiero od tej różnicy (stanowiącej twój zarobek) naliczasz podatek. Przykładowo - wystawiłeś fakturę na 10 tys netto, ale kosztów miałeś na poziomie 2 tysięcy - oznacza to, że "zarobiłeś" 8kpln i od tej kwoty naliczasz podatek dochodowy w wysokości (prawdopodobnie) 19%.
Jeszcze taka uwaga - może oczywista, ale wolę zaznaczyć. Jeśli chcesz być czynnym podatnikiem VAT (czyli móc wystawiać faktury VAT) musisz się zgłosić do urzędu skarbowego. Standardowo zakładając działalność jest się zwolnionym z VAT i dopiero po przekroczeniu pewnego poziomu obrotów jest obowiązek przejścia na VAT. Dobrowolnie można się zgłosić w każdej chwili, bez uwzględniania wykonywanych obrotów.
W każdym razie - podsumowując - jestem prawie pewien, że jeśli mowa jest o B2B to podana kwota jest kwotą netto - musisz do niej jeszcze doliczyć VAT