A ja po dłuższym namyśle bym polecił Rusta.
http://www.rust-lang.org/
Znalazłem na szybko nawet jakieś bindingi do graficznych API:
https://github.com/gfx-rs/gfx-rs
Jako, że Rust jest stworzony pod kompilację do kodu natywnego i minimalne środowisko uruchomieniowe (brak odśmiecacza, bajtkodu/ kodu pośredniego/ kompilacji JIT) to powinien dobrze współgrać z API do grafiki 3D jak DirectX, OpenGL, Mantle (które jest bazą dla OpenGL Vulkan i hmm inspiracją (?) dla DirectX 12).
Rust jak na razie jest świeżynką i ciężko przewidywać jego przyszłość. Jak na razie jest mocno niepewny jeśli chodzi o jego wykorzystanie komercyjne, ale moim zdaniem wartość edukacyjną może mieć sporą. Ja np swoje przygody z programowaniem na poważnie zaczynałem od czystego asemblera i wałkowałem go wiele lat hobbystycznie. Później trzeba było znaleźć pracę, więc zostałem Javowcem, a teraz jestem Scalowcem i generalnie nie uważam, by lata spędzone nad asemblerem były stracone.
W ogóle grzebałem w wielu językach:
- czysty asembler x86,
- C,
- Pascal,
- C++,
- Java,
- Scala,
- OpenCL,
- Python,
- Haskell,
- JavaScript,
- SQL,
- Bash (ale w nim strasznie ciężko się poruszam),
Moim zdaniem, jeśli zależy ci na klepaniu gierek, to bierz się za Rusta. Z języków bez VMek C jest zbyt toporny, C++ zbyt zamotany (z mojego punktu widzenia, C++ to C wzbogacony o konstrukcje, które niby mają usprawnić życie programisty, ale przez obsesję na punkcie minimalizacji narzutu są trudne w utrzymaniu i rozwoju), a Rust wydaje się spoko.
Napisałeś, że masz 14 lat, więc i tak nie ma sensu się teraz nastawiać na komercję, bo zanim zaczniesz pracować na pełen etat to minie z 7 - 10 lat, a to jest czas na naukę kilku języków, a nie jednego,