OS Programming

lukasz1235

OS Programming czyli programowanie systemów operacyjnych. Jest uważane za coś bardzo trudnego, ale stworzenie najprostszego jądra nie jest niczym szczególnie trudnym. Wymaga to wiedzy o działaniu podzespołów komputera. Myślę, że dzięki poniższym artykułom lepiej zrozumiemy czym tak naprawdę jest system operacyjny i jak go zrobić.

Najważniejszym elementem systemu operacyjnego jest jego jądro czyli element zajmujący się obsługą sprzętu i realizacją najbardziej niskopoziomowych zadań. Jednak samo jądro nie wystarczy. Potrzebujemy programu, który będzie pośredniczył między jądrem a użytkownikiem - powłoki. Może być zwykłą konsolą tekstową lub złożonym środowiskiem graficznym.

Najważniejszą funkcją systemu operacyjnego jest pośredniczenie pomiędzy sprzętem komputerowym, a programami użytkownika. Jednak to nie jest jedyne zadanie systemu operacyjnego. Zapewne komputery nie były by dzisiaj tak szeroko rozpowszechnione, gdyby ich obsługa wymagała jakiejś niesamowitej wiedzy technicznej oraz szczególnych umiejętności. System operacyjny ma za zadanie ułatwić korzystanie ze sprzętu komputerowego.

Źródło: WikiBooks

OS w Pascalu cz. 1

  • 2013-11-17 21:16
  • 9 komentarzy
  • 3562 odsłony

OS w pascalu cz. 1 - Prosty shell (TMP)

  • 2011-10-31 23:29
  • 3 komentarzy
  • 571 odsłon

OS w pascalu cz. 3 - IDT, PIC, PIT, Floppy i FAT (TMP)

  • 2011-10-31 23:31
  • 18 komentarzy
  • 550 odsłon

Kurs pisania systemu operacyjnego, część 1

  • 2021-09-24 09:58
  • 9 komentarzy
  • 10687 odsłon

Wielozadaniowość z TSS

  • 2005-11-16 19:20
  • 0 komentarzy
  • 1950 odsłon

Pisanie systemów operacyjnych cz. II - tryb chroniony

  • 2020-06-19 15:25
  • 18 komentarzy
  • 3656 odsłon

Pisanie systemów operacyjnych - tryb rzeczywisty

  • 2020-06-18 20:23
  • 46 komentarzy
  • 13772 odsłony

6 komentarzy

Jeżeli piszemy pod RMODE to można skorzystać z przerwań BIOSu. (Swoją drogą ciekawe jak się pisze OSy pod UEFI)

@klexprogramista234: Ale to zadziała tylko na Windowsie... Polecałbym się zapoznać z pisaniem systemu operacyjnego :P

do kart graficznej polecam: http://warsztat.gd/articles.php?x=view&id=108
do Pascala i do asemblera.Wyświetlanie liń i pixeli.

Świetny temat poruszany !!!!!! Bardzo mnie interesuje ta tematyka !!!!!!
W przypadku, gdyby ktoś chciał się tego nauczyć na poważnie i od podstaw
i nie boi się programować w jedynym poważnym języku do tych zastosowań
to polecam wszystkim gorąco książkę:
"Programowanie systemowe mikroprocesorów rodziny x86 + CD"
o dziwo Polskich dwóch autorów - JAK ZWYKLE POLACY GÓRĄ !!!
Wydawnictwo PWN

a może by tak coś na temat dorwania się do karty graficznej, ustawienia jakiegoś niegłupiego trybu i dobranie się do piskeli wyświetlanego obrazu
rozchodzi się o wyjście z tego cholernego trybu tekstowego